Monday 25 September 2017

Cara untuk membeli motorsikal yang jimat dari segi penggunaan minyak,penyelenggaraan dan ciri-ciri keselamatan

A) First sekali pemilihan motorsikal kena tahu perbezaan motorsikal 4 lejang dan 2 lejang baik dan buruknya..
Perbezaan 4 lejang dan 2 lejang
_______________________________
B)Secara keseluruhnya bagi engine 4 lejang lebih menjimatkan walaupun sekali sekala perlu dibuat top overhaul.Apa apa pun bergantung tujuan asal motorsikal ini hendak digunakan
-Kalu nak race baik 2 lejang
-Kalu nak buat pergi kerja baik 4 lejang
C) -BAJET & Jenama (Brand)
Bajet adalah perkara yg terbesar dan terpenting sekali. Korang sering ditanya, berapa bajet yg ada sebab terlalu banyak kategori motosikal yang ada berdasarkan bajet anda.lagi satu tentang jenama (brand) selalunya barang apa punselalunya harga kena dengan kualiti . kalau pandai buat pertimbangan Alah membeli menang memakai: membeli barang bagus tetapi mahal sikit masih lebih menguntungkan daripada membeli barang murah tapi cepat rusak.
_______________________________

4 stroke
Tiga Motorsikal Kupcai 4 lejang menjadi pilihan bagi 
1. Kalau Bajet Antara RM6000 ( Range RM6000-7000).Yamaha 135LC...Sejak model Yamaha ini keluar pasaran Malaysia pada tahun 2006, model ini menjadi model yang paling popular dan laris sekali. Pada keluaran pertama LC 135 boleh lari laju gila sebab masa tu model ni tak ada cut off lagi. Sejak permintaan motor ini makin tinggi dan banyak juga eksiden kat jalan raya Malaysia, terus jadi biasa – biasa je. Tapi kalau nak dibandingkan motor ni dengan motor keluaran Yamaha yang lain,model ni la yang paling jimat, cantik dan juga amat – amat berbaloi kalau nak beli. Terdapat dua jenis iaitu satu yang ada clutch dan satu lagi model biasa. Harganya tak silap dalam lingkungan RM6500. Dari segi penjimatan minyak memang ketara . Walaupun tangki sekecik 4 liter, tapi dengan cara penunggangan yang berhemah ( 80-100kmh) ,Motorsikal ini boleh digerakkan sejauh 150-180km dengan mudah. Motorsikal ni jugak sesuai untuk perjalanan jauh berikutan dilengkapi dengan coolant dan kipas serta radiator Malangnya motorsikal ni sering menjadik tumpuan pencuri.
_______________________________
2. Kalau bajet atas sikit RM5000.Honda Wave... Pada penghujung 1990-an, Honda memperkenalkan motosikal siri NF yang lebih dikenali sebagai Honda Wave yang menggunakan kerangka tiub keluli, brek disk hadapan dan set penutup plastik dalam pelbagai pilihan enjin - 100cc, 110cc dan 125cc.Tak kisah lah cc berapa walaupun dah di buat di Thailand dan bukan 100% dari jepun lagi. Kalau nak tahan lasak jalan hari-hari atau distance jauh , spare part senang, maintenance senang, minyak jimat ni lah pilihannya.Kalau ikutkan praktikaliti, Wave125 ni lagi bagus dari LC.. antaranya ade u-box bawah seat.. boleh la nak wat letak baju hujan ke, tools sket.. kalau hujan semua henset, wallet boleh simpan dalam tu.. agak besar, cuma tak cukup besar nak simpan helmet la. kalau naik 2 orang 110-120kmh ni senang-senang je, Dari segi kelasakan rasanya wave lagi baik kot. makin panas enjin honda makin smooth, dari segi minyak memang menang kat wave 125 la kalu 110 lg la jimat memang terasa beza.
_______________________________
3. Kalau bajet dibawah RM5000.Honda EX5....Sejak tahun 1980-an Model 100cc Honda EX5 mendominasi pasaran kat Malaysia ni agak lama jugak tu.Honda EX5 pada asalnya mengantikan generasi honda cup lama ni dilengkapi sistem gantungan hadapan teleskopik bagi menggantikan gantungan rangkaian bawah, dan transmisi 4 kelajuan yang lebih cekap bagi menggantikan transmisi 3 kelajuan yang digunakan pada honda cup model lama. Penggunaan enjin 4 lejang menjadikan enjinnya lebih senyap berbanding enjin dua lenjang yang digunakan oleh saingannya dan mampu berjalan jauh tanpa lampau panas.Honda EX5...Motor yang paling murah dan popular.Walaupun dikategorikan motor murah, tapi motor ni paling – paling sedap bila ditunggang kerana ia ringan. Mudah ditunggang kerana adanya klac emparan automatik, oleh itu sesuai digunakan untuk belajar menunggang motosikal. Sangat menjimatkan minyak (sehingga melebihi 40 km/L) Mudah untuk mencelah ketika kesesakan jalan raya yang teruk. Kos penyelenggaraan dan alat ganti yang murah.Jangan pandang ringan la motor ni, kalau dapat kat budak yang kreatif, daripada gambar standard diatas tu boleh jadi smart gila. Serius ah. Harga lebih kurang RM3900. Motor paling panas dan paling cepat hilang. Hehe biasalah, permintaan part dia tinggi kot.
_______________________________
2 stroke
Hanya 2 model Motorsikal Kupcai 2 lejang menjadi pilihan bagi aku.. Sebab apa hanya duamodel ajer biasanya motosikal 2 lejang nie lebih mahal daripada motosikal 4 lejang..
_______________________________
1. Kalau bajet RM 6000 -RM7000.Yamaha RXZ... Jika kita mengikuti sejarah pengeluaran motosikal Yamaha sekitar tahun-tahun 80an dulu, Yamaha RX-Z 135 cc pernah merajai jalan raya suatu ketika dahulu dan nampaknya Yamaha RX-Z masih lagi mendapat perhatian peminat-peminat motosikal tempatan. Tanyalah mana – mana budak Melayu, suka RXZ ke tak dan jawapanya pasti mereka suka. Orang kata model ni tak akan lapuk dek zaman. Dah sinonim dengan masyarakat Melayu kiranya dah jadi model lagenda. Yamaha RX-Z asalnya menggunakan transmisi 5 kelajuan dengan brek disk tidak berlubang Beberapa tahun kemudian, enjinnya telah dinaik taraf dengan pemasangan transmisi 6 kelajuan, bersama-sama papan pemuka dan suis hendal baru, di samping cakera brek hadapan berlubang.Apa – apapun, tak silap saya setiap tahun pasti akan ada penambahbaikan pada model ni.yang terbaru ni adalah model rxz catalyzer cuma penambahan catalytic converter. Tapi rxz 5speed ni kelebihanye top speed sedap pasal enjin die lebih sedap berbanding dgn 6 speed..Tapi sekarang ramai orang dah convert ke 6 speed or catalyzer sebab nak nampak motor tu baru dan nampak moden.Itu membuktikan bahawasanya model ini tak lapuk dek zaman..betul tak? Kalau budak – budak muda beli RXZ ke, mesti kawan – kawan akan kata pemiliknya ‘kaya’ kerana dapat ‘bela’ motor yang kuat makan minyak dan juga makan minyak 2T.Kebanyakan budak2 RXZ ni selalunya akan besarkan sikit 2Tnya supaya block xcalar atau mudah jem, tapi yg pasti sekurang2nya 3 Tank Penuh minyak RXZ boleh digunakan untuk 1liter 2T Hehe
_______________________________
2. Kalau bajet RM 6000 keatas sikit ajer.Yamaha 125Z...Keluaran model ada dua jenis Yamaha125z angaran harga RM 6292.26 dan Yamaha 125ZR anggaran harga RM 6617.76..Yamaha masih lagi mendominasi, jangan lupa 125z yang amat menarik hati ini. Juga boleh dikategorikan sebagai motor bajet tinggi ni, sebab dia memang laju dan kuat makan minyak.125zr standard isi RM7.00 boleh jalan 110km speed 120-140km/j (0.063sen per km). Apa – apapun, kalau orang dah gila motor dan bawa laju memang tak boleh nak kata apa. Bila seseorang dah berkenan pada sesebuah motor, kot mana pun pasti dia akan pilih dan beli. Model Yamaha 125z ini telah berjaya dijual dengan laris dipasaran. Motosikal ini lebih berkuasa dengan enjin 2-lejang berkapasiti 125cc dan transmisi 6 kelajuan. Manakala penggunaan monoshock pula menggantikan sistem dual-shock yang sekian lama digunakan pada motosikal kapcai. Sistem breknya juga turut dinaiktaraf dengan penggunaan brek disk di depan dan belakang. Yamaha 125 mmg ringan dah..memang sedap...memang berbaloi...tapi biasa lah 2 stroke...perlukan duit yg agak lebih utk minyak..lagi satu 125 ni body berat,aerodinamik,rendah,memang sedap badannye dan stabil pada kelajuan tinggi.. tak goyang bila lawan angin lori.. everything seems perfect.. .bagi aku,aku lebih menyokong 125 sbb mmg best untuk perjalanan dekat dan jauh...kalo jalan jauh tu jangan lah merembat je keje...mmg jem la nanti

No comments:

Post a Comment